IoT Lab – Rzetelne testy Porównania Porady Nowinki Wiedza techniczna

IoT Lab – Rzetelne testy Porównania Porady Nowinki Wiedza techniczna

Możesz mierzyć jakość snu w swoim domu

Maciej Lewczuk

Sen jest ważny dla zdrowia i dobrego samopoczucia. Dobry sen to taki, którego długość i jakość jest odpowiednia. Zalecana długość snu, to jedna trzecia doby, czyli 7-9 godzin. Możesz mierzyć jakość snu we własnym domu.

Co ma wpływ na jakość snu?

Praca ponad zwykłe 8 godzin (3 zmiany). Długie oglądanie seriali. Dzieci lub zwierzęta (wyprowadzanie psów na spacer) niepozwalające położyć się zbyt wcześnie albo spać dłużej. Hałas za oknem sypialni lub za ścianą. Kto nie miał studentów lub pijaków za ścianą ten może nie wiedzieć o czym piszę. Stres w pracy, rodzinie i z innych powodów, to tylko niektóre z czynników wpływających na jakość snu. Dochodzą do tego oczywiście sprawy związane ze zdrowiem – przewlekłe choroby (astma), przyjmowane leki, bezdech senny (da się to zbadać), itp.

Co robić, aby spać lepiej?

Wiele osób zapewne czytając to powie, że piszę o tym, co wszyscy już i tak wiedzą. Racja, ale tylko częściowo. Wiedzą o tym nie wszyscy, ale przyjąć można, że większość dorosłych ludzi. Dodatkowo, wiedzieć, a stosować tę wiedzę w praktyce, to dwie różne rzeczy.

Aby dobrze się wysypiać lekarze zalecają:

  • Nie kłaść się po obfitym i ciężkim posiłku.
  • Spożywać ostatni posiłek na 3-4 godziny przed położeniem się spać.
  • Nie palić papierosów i nie pić alkoholu.
  • Eliminować z otoczenia zbędny hałas – zamykać okna, wyłączać urządzenia, które buczą, cykają lub wydają inne odgłosy.
  • W sypialni ustawić niższą temperaturę niż w salonie czy łazience.
  • Przewietrzyć sypialnię przed snem.
  • Wyłączyć zbędne światło i zadbać, żeby w sypialni nie było zbyt jasno.
  • Nie pić przed snem mocnej herbaty i kawy.

Może to nie są wszystkie czynniki wpływające na jakość snu. Niezadbanie o ich przestrzeganie w wielu przypadkach przekłada się na poprawę jakości snu.

Czy jakość snu da się badać?

Tak, jakoś snu da się zbadać. Niektóry nie wiedzą, że chorują na tak zwany bezdech senny. Osoby dotknięte tym schorzeniem wybudzają się nieświadomie nawet kilkadziesiąt razy w ciągu kilku godzin. Spowodowane jest to przyduszaniem się organizmu na skutek zwężania się lub zapadania górnych dróg oddechowych. Organizm wybudza się, aby człowiek mógł zaczerpnąć powietrza i znów zapada w sen.

Człowiek tego nawet nie rejestruje. Organizm traci wiele energii. Mózg i cały organizm nie wypoczywa. Po obudzeniu jest się zmęczonym, miewa się bóle głowy i inne dolegliwości jak choćby zaburzenia pamięci, koncentracji, depresja.

Osoby cierpiące na tę chorobę lub podejrzewające ją u siebie powinny zgłosić się do lekarza. Po wywiadzie skieruje on pacjenta na Polisomnografię, którą mogą przeprowadzić przychodnie lub kliniki znajdujące się w wielu polskich miastach.

Polisomnografia

Badanie trwa całą noc. Aparat zapisuje wyniki z czujników EEG, EOG, EMG, ilość wybudzeń, czynność serca, ruchy nóg, ułożenie ciała, chrapanie (mikrofonem).

W wielu przypadkach dodatkowo stosuje się zapis wideo tego, jak pacjent porusza się w czasie snu. Po analizie pulmonolog omawia wyniki z pacjentem i sugeruje odpowiednią terapię.

jakość snu
Polisomnografia (By Halicki – Praca własna, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=26427457)

Urządzenia NEEBo Sleep

Jakość snu można także zbadać samemu. Od lat dostępne są różnego rodzaju aplikacje na smartfony, które można położyć pod poduszkę. Wbudowane w nie akcelerometr, żyroskop i mikrofon zarejestrują niektóre ruchy i odgłosy śpiącej osoby. Niestety niesie to za sobą ryzyko uszkodzenia smartfona (można go zrzucić z łóżka lub przygnieść). Może on także wpłynąć na jakość snu, uciskając głowę lub inne części ciała, gdy przemieści się i się na nim położymy.

Przyznam, że miewam problemy ze snem. Od kiedy urodziła mi się córka, to nawet drobny szmer jest w stanie mnie zbudzić. Dziecko ma już ponad 4 lata, a ja nadal czasem budzę się, gdy usłyszę z jej sypialni kaszel lub inny odgłos. Pomaga stosowanie się do wyżej wymienionych porad + w początkowej fazie stosowanie melatoniny. Teraz przesypiam sumarycznie więcej niż 6 godzin, a bywało, że jeśli średnio spałem 4 godziny, to mogłem mówić o szczęściu.

jakość snu

Ostatnio pojawiła się możliwość przetestowania urządzeń, które mają badać i wspomagać zasypianie i budzenie. Sklep Awangard udostępnił mi do testów kilka ciekawych produktów, które w najbliższych dniach opiszę:

Urządzenia do testów docierają do nas dzięki Awangard.

Zapraszamy do komentowania i przesyłania treści za pomocą kanałów społecznościowych. Twórcy najciekawszych komentarzy w danym tygodniu mają szansę otrzymać ciekawe nagrody.

Facebook Comments