IoT Lab – Rzetelne testy Porównania Porady Nowinki Wiedza techniczna

IoT Lab – Rzetelne testy Porównania Porady Nowinki Wiedza techniczna

Kiedy serwis może odmówić przyjęcia produktu do naprawy?

Wszystkie sprzęty elektroniczne mogą się kiedyś zepsuć. Co należy wówczas zrobić? W pierwszej kolejności najlepiej zajrzeć do instrukcji. Tam zostały opisanezawarto różnego rodzaju opisy naprawy podstawowych i najczęściej występujących usterek, z którymi uporasz się samodzielnie.

Jeżeli rozwiązanie problemu nie zostało opisane w instrukcji, możesz skorzystać z gwarancji i zgłosić się do sklepu, gdzie sprzęt został zakupiony. Możesz zwrócić się też bezpośrednio do producenta, aby rozwiązał zaistniały problem. Są jednak sytuacje, w których serwis może odmówić naprawy.

Wszystkie produkty elektroniczne i mechaniczne zazwyczaj są objęte dwuletnią gwarancją, ale gwarancja na akumulatory w urządzeniach to zazwyczaj rok. Urządzenia kupowane na fakturę VAT mają krótszą gwarancję – rok na urządzenie i pół roku na akumulator.

Jak złożyć reklamację?

Usterkę urządzenia można zgłosić w sklepie, w którym nabyło się produkt. Warto pamiętać, że sklep musi przesłać sprzęt do serwisu i potem czekać na jego odbiór. W większości przypadków problemy z zakupionym sprzętem można zgłosić także bezpośrednio producentowi lub serwisowi danej marki. Zazwyczaj poprzez formularz znajdujący się na jego stronie WWW.

Takie działanie może być szybsze i wygodniejsze. Wielu producentów oferuje możliwość wysłania sprzętu kurierem (na koszt nadawcy). Odsyłają go tą samą drogą po naprawie, ale już na koszt serwisu/firmy. Bywają także firmy oferujące możliwość odbioru i odesłania na swój koszt sprzętów, albo dokupienia takiej opcji w rozszerzonej wersji gwarancji.

Reklamację może złożyć każdy klient, który uzna, że jego sprzęt nie działa w należyty sposób. Odpowiedź na zgłoszenie reklamacyjne następuje zazwyczaj w ciągu 14 dni od daty wysłania formularza.

Warto mieć na uwadze, że reklamacja nie zawsze może zostać uznana za zasadną.

Kiedy serwis może odmówić naprawy urządzenia w ramach bezpłatnej gwarancji?

  • Brak dowodu zakupu. Podczas składania formularza reklamacyjnego klient ma obowiązek dostarczyć dowód zakupu urządzenia. Tylko na tej podstawie serwis może określić, kiedy i gdzie został kupiony produkt. Dowodem zakupu może być nie tylko paragon lub faktura. Liczy się wyciąg z konta bankowego z potwierdzeniem dokonania przelewu lub powołani w tym celu świadkowie.
  • Uszkodzenia mechaniczne. Gwarancja nie obejmuje uszkodzeń mechanicznych powstałych na skutek zalania produktu, wyłamania jednej z części urządzenia lub kawałka obudowy, nieprawidłowej konserwacji, użycia środków, których nie wolno stosować przy obsłudze urządzenia itp.
  • Niewłaściwa eksploatacja urządzenia lub użycie niezgodne z przeznaczeniem. W instrukcji obsługi do każdego urządzenia znajdują się wskazówki dotyczące jego prawidłowego użytkowania. To ważne, aby stosować się do wszystkich zaleceń. Przykładowo, jeśli korzysta się z mopa elektrycznego ze zbiornikiem płynu myjącego i doda się do niego środek żrący lub zbyt gęsty to reklamacja zostanie odrzucona.
  •  Nieprawidłowa konserwacja urządzenia. Przykładowo, gdy urządzenie nie będzie regularnie czyszczone lub wykonywane nieodpowiednimi narzędziami i środkami innymi, niż zaleca producent.
  •  Zużycie elementów eksploatacyjnych. Elementy robota, które podlegają stałej eksploatacji nie są wymieniane w ramach gwarancji. Elementy eksploatacyjne to m.in. szczotki, ściereczki, pojemnik wodny, ładowarka itd.
  • Minął termin gwarancji. Jeżeli klient zgłosi gwarancję po ustalonym terminie (2 lata/rok na urządzenie oraz rok/ pół roku na akumulator), to zostanie ona automatycznie odrzucona, bez względu na rodzaj usterki.
  • Produkt został zakupiony poza terenem Polski. Można reklamować jedynie urządzenia zakupione w Polsce (bezpośrednio w sklepie internetowym lub od partnerów producenta). Jeżeli kupiłeś urządzenie w innym kraju, powinieneś złożyć reklamację w miejscu zakupu robota.
  • Podjęto próbę samodzielnej naprawy robota. W instrukcji obsługi znajdują się informacje dotyczące konserwacji i czyszczenia urządzenia. Niektóre części można samodzielnie odpiąć, aby dokładnie je wyczyścić. Nie należy jednak rozkręcać całego urządzenia we własnym zakresie oraz odkręcać, wymieniać i modyfikować części wewnątrz urządzenia. Jeżeli w serwisie okaże się, że robot był rozkręcany lub modyfikowany, to reklamacja nie zostanie uznana.

Zanim odeślesz urządzenie do serwisu

Upewnij się, czy oprócz urządzenia nie trzeba wysłać także wszelkich akcesoriów (pilotów, pojemników, szczotek, pokryw, nakrętek, stacji dokującej, zasilacza, itp.).

Aby serwisant mógł przystąpić do naprawy urządzenia, musi ono być czyste.

serwis

Pamiętaj więc, aby przed spakowaniem urządzenia wyczyścić je z kurzu i innych zanieczyszczeń. Jeśli ma ono pojemnika na baterie, to te warto wyjąć. Opróżnić pojemniki na kurz i wodę, wyczyścić filtry i akcesoria, usunąć z kółek i rolek nawinięte włosy lub sierść. Brudne roboty, które trafią do reklamacji, są czyszczone przed naprawą na koszt kupującego.

W poniższej galerii zamieszczamy przykłady uszkodzonych i brudnych produktów, które zostały przesłane do serwisu Awangard.

Naszym partnerem strategicznym jest Awangard.

Zapraszamy do komentowania i przesyłania treści za pomocą kanałów społecznościowych. Twórcy najciekawszych komentarzy w danym tygodniu mają szansę otrzymać ciekawe nagrody.

Facebook Comments